1.0 Berfikiran Terbuka

Bagi domain ini, saya telah mendapatkan seorang responden bagi menjadi bahan kajian saya. 7 pos statusnya di Facebook telah saya jadikan sebagai data untuk uji kaji. Berikut adalah data yang saya perolehi :

FRASA 1 : Alhamdulillah dengan rezeki hari nie. InsyaAllah sem depan ada lagy   

PENJELASAN : responden menyatakan kesyukuran kepada Ilahi dan tidak merungut dengan jumlah atau dapatan rezeki yang di terimanya pada hari itu.

FRASA 2 : Kalo dah bukan kite punya, xpalah 

PENJELASAN : responden hanya berserah setelah dia tidak mendapat sesuatu. Dia berpegang kepada takdir dan percaya akan ada untuknya pada lain waktu.

FRASA 3 : tak cantik x apa, yang penting budi bahasa harus terjaga sopannya

PENJELASAN : walaupun tidak cantik dan tidak menarik tetapi budi bahasa perlu di jaga kerana di situ terletaknya kecantikan yang abadi. Ini merupakan pegangan responden.

FRASA 4 : Ya Allah,jika dugaan membuatkan diri ini lebih dekat kepada-Mu,maka aku teramat redha…                  

PENJELASAN : responden tidak melatah dengan dugaan yang di hadapinya bahkan dugaan tersebut membuatkan dirinya bertambah sabar dab dia yakin ada hikmah di sebalik dugaan yang dia lalui.

FRASA 4 : Dia mampu menjadi imam kepada saya nanti…insyaAllah…^_^                              

PENJELASAN : ini jelas menunjukkan bahasa responden sudah berpunya. Dia yakin dengan pasangannya yang InsyaAllah mampu membimbingnya ke arah yang baik.

FRASA 5 :  Usaha tangga kejayaan…aku xkan pernah give up!!! 

PENJELASAN : Ini menunjukkan responden merupakan seorang yang kuat semangat. Konsep berserah yang di amalkan oleh responden bukan untuk di gunakan pada semua situasi. Bagi responden, dia harus bersemangat untuk menggapai cita-cita yang di idamkan.

FRASA 6 : jodoh bukan saja perlu di CARI…tapi perlu juga di MINTA

PENJELASAN : bagi responden, jodoh yang baik adalah dari doa orang-orang yang baik.

ULASAN : Responden mempunyai pegangan agama yang kuat selain mampu memotivasikan diri sendiri. Responden juga bukan seorang yang mudah mengalah dan mudah melatah kerana setiap dugaan yang di hadapi akan di harungi dengan rasional. Konsep berserah pada takdir tidak sewenang-wenangnya di gunakan melainkan perkara tersebut tidak memihak kepadanya. Tanggapan pertama saya kepada responden ialah dia merupakan seorang yang berfikiran terbuka. Bagi mengukuhkan lagi tanggapan ini, saya telah meminta responden untuk menjawab servei yang saya telah sediakan. responden telah memilih satu gambar di mana gambar tersebut memberi makna beliau merupakan seorang kuat berusaha kerana konsep hidupnya “HIDUP HANYA SEKALI”. Selain itu, responden juga memiliki sifat suka di dampingi dan suka di harapkan. Oleh itu, apabila ada orang yang berharap kepadanya, dia akan berusaha untuk melakukan yang terbaik. Oleh itu, terbuktilah responden ini memiliki personaliti berfikiran terbuka.

  Gambar pilihan responden

Categories: Projek 3: Blog WordPress, SKBP 1023 | 1 Comment

Post navigation

One thought on “1.0 Berfikiran Terbuka

  1. Sudah disemak. Dapatan kajian anda didapati kurang lengkap. Anda hanya
    peroleh 6/10 posting/komen responden. Rumusan kajian tidak dibuat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: